Formy wypowiedzi

Jak napisać życzenia i pozdrowienia?

Jak napisać e-mail?

Nagłówek, przecinek, pozdrowienia w liście - interpunkcja

Sztuka portretowania - mat. z odp.

Kartka z pamiętnika

Różne formy wypowiedzi

Jak opisać postać ?
  • Przedstaw osobę, którą będziesz opisywać - w tym celu zanotuj, jak się nazywa, ile ma lat, czym się zajmuje, gdzie mieszka.
  • Napisz, jak wygląda ta osoba - jaki ma wzrost, jaką sylwetkę, czym charakteryzuje się jej twarz, włosy, oczy, ubranie.
  • Opowiedz o zachowaniu tej osoby - w jaki sposób mówi, jak się porusza i gestykuluje, jakie robi miny.
  • W zakończeniu wyraz swoją opinię na temat opisywanej osoby.


Przydatne słowa
sylwetka: wysmukła, zgrabna, dziewczęca, szczupła, wyprostowana
twarz: owalna,okrągła, pociągła
cera: rumiana,blada, piegowata
włosy: kręcone, bujne, spięte, proste, splecione, gładko przyczesane, krótko ścięte
sposób mówienia: z ożywieniem, z przejęciem, donośnie, trochę niewyraźnie, powoli
sposób poruszania się: z wdziękiem, powoli, ociężale, energicznie ze spuszczoną głową


Przykładowy opis

przedstawienie postaci: Moja przyjaciółka Beata jest uczennicą czwartej klasy. Beata ma dziesięć lat. jest niewysoką szczupłą blondynką.
ogólny wygląd: Uwagę przyciągają jej duże, zielone oczy i długie rzęsy. Twarz dziewczynki jest okrągła. 
wygląd twarzy i włosów: Gdy Beata się uśmiecha, w jej policzkach pojawiają się śmieszne dołeczki, a zadarty nos lekko się marszczy. Jej jasną cerę ożywiają delikatne piegi. Beata ma długie kręcone włosy, w które często wpina kolorowe spinki.
ubiór:moja przyjaciółka ubiera się w dżinsy i bluzki z krótkim rękawem. Lubi chodzić w sportowych butach- latem zakłada trampki, a zimą- kozaki.
zachowanie: Beata lubi dużo mówić i głośno się śmiać. kiedy o czymś opowiada, żywo gestykuluje.
własna ocena prezentowanej osoby: Lubię spędzać z nią czas.

Ćwiczymy opowiadanie z dialogiem                                                   
Jak zapisać dialog?
  • Wszystkie wypowiedzi w dialogu zapisuj od nowej linii i rozpoczynaj od myślników.
  • Na końcu każdej wypowiedzi postaw odpowiedni znak interpunkcyjny: kropkę, znak zapytania lub wykrzyknik.
  • Aby było wiadomo, kto uczestniczy w rozmowie i w jaki sposób mówi, zamieść w dialogu informacje na ten temat. Jeśli takie informacje chcesz włączyć do wypowiedzi, musisz je wydzielić myślnikami. Przykładowo: - Dla ciebie?- rzekł pan Gąsienica. - A kim ty właściwie jesteś?
  • Jeżeli przed wypowiedzią zamieszczasz zdanie wprowadzające, informujące o tym, kto mówi, zakończ je dwukropkiem. Przykładowo: Na koniec pan Gąsienica odezwał się zaspanym głosem: - Kim jesteś?
Przydatne słowa
czasowniki: powiedział, rzekł, odezwał się, zawołał, zapytał, odpowiedziałam, odrzekł, poprosiłem, przeprosił, krzyknęłam, szepnął, zagadnął, wtrąciłem
Przykładowy dialog
- Dzień dobry! - zawołała Ola.
-Witam - uśmiechnął się sprzedawca.
- Czy dostanę u Państwa mąkę? - zapytała.
- Tak, oczywiście - odparł.
- To poproszę kilogram - powiedziała dziewczynka.
- Proszę bardzo! - odrzekł sprzedawca.
- Serdecznie dziękuję! Do widzenia! - Ola wyszła ze sklepu.


Jak sporządzić notatkę?


  • Zapisuj tylko najważniejsze informacje.
  • Używaj krótkich, prostych zdań.
  • Zachowaj czytelny i przejrzysty układ.
  • Wyróżniaj najistotniejsze wiadomości - używaj różnych kolorów, stosuj strzałki, ramki i podkreślenia.
Notatka w postaci krótkiego tekstu
Pierwszą książką, która ukazała się drukiem, była Biblia. Wydał ją w 1455 roku Jan Gutenberg. Jeden z egzemplarzy tej Biblii znajduje się w Bibliotece Seminarium Duchownego w Pelplinie.

Notatka w postaci wyliczenia w punktach
  1. Autor obrazu: Giuseppe Arcimboldo
  2. Tytuł obrazu: Bibliotekarz
  3. Czas powstania: około 1566 roku
  4. Technika malarska: farby olejne na płótnie



Jak napisać przepis?
  • Zapisz nazwę potrawy, którą  zamierzasz przygotować.
  • Wymień składniki, z których sporządzisz danie. Dokładnie opisz potrzebną ilość każdego z nich.
  • Opisz kolejne etapy przygotowywania dania- w formie poleceń lub bezokoliczników.
  • Pamiętaj, aby poszczególne etapy przyrządzania posiłku zanotować we właściwej kolejności.
  • Dokładnie określaj sposób i czas wykonania czynności.

Przydatne słowa 

czynności: opłucz, pokrój, zetrzyj, gotuj, mieszaj
sposób postępowania: dokładnie, powoli, starannie, powoli
kolejność: najpierw, później, równocześnie, na koniec 
ilość: szczypta, łyżeczka, pół kilograma

Przykładowy przepis

       Pierniczki


składniki

Ciasto:
pół szklanki miodu płynnego
5 łyżeczek miękkiego masła
pół szklanki  cukru pudru
1 jajko 
2 szklanki mąki 
1 łyżeczka sody
1 opakowanie przyprawy do pierników


Sposób przygotowania:
Do miski włóż miękkie masło, wbij jajko i wlej miód, a potem utrzyj bardzo dokładnie, aby nie było grudek. Uformuj kulkę  i włóż ja na pół godziny do lodówki. Następnie rozwałkuj ciasto na cienkie płaty i wycinaj foremkami rozmaite kształty. Pierniczki ułóż na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i piecz w temperaturze 180 stopni Celcjusza od 8 do 10 minut. Aby przygotować lukier, wsyp do garnka cukier puder i wlej trochę gorącej wody , mieszaj energicznie aż powstanie biały, gęsty syrop. W trakcie rozcierania dodaj soku z cytryny. Kiedy pierniki wystygną, udekoruj je lukrem.
Smacznego!






















































    












8 komentarzy:

  1. Zmieńcie w końcu zadanie domowe !!! :) :) :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zmień to zadanie Gracjan!!!! :D
    żartowałam.

    Monika :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dojdę niedługo do bloga i się zajmę tą zakładką.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe, kto tak długo dochodzi do tego bloga i tyle nam obiecuje... :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tą zakładką miał się zająć Marcel Esze.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki, Zuzia. Super się spisałaś!

    OdpowiedzUsuń
  7. Wszystkie formy wypowiedz na tej zakładce są bardzo pomocne.

    Dominika Bazińska

    OdpowiedzUsuń