Zasady ortograficzne
Pisownia wyrazów z ą, ę oraz em, om.
Literę "ę "piszemy:
- W zakończeniach rzeczowników rodzaju żeńskiego w bierniku liczby pojedynczej np. klasę, książkę + zaimek tę
- Przed l, ł w czasownikach w czasie przeszłym np. wzięła, kopnęła, płynęli
- W zakończeniach nazw istot niedorosłych np. kocię, źrebię, prosię
- W zakończeniach większości czasowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej w czasie teraźniejszym i przyszłym np. piszę, idę- czas teraźniejszy zrobię, pójdę- czas przyszły
- W zakończeniach niektórych rzeczowników i przymiotników rodzaju żeńskiego w narzędniku i bierniku np. główną rolą, miłą panią
- W zakończeniach czasowników w trzeciej osobie liczby mnogiej czasu teraźniejszego i przyszłego np. nagrywają- czas teraźniejszy nakręcą- czas przyszły
- Gdy wymienia się winnych formach danego słowa lub w wyrazach pokrewnych np. wąż- węże mąż- mężczyzna
- Przed ł w zakończeniach niektórych czasowników rodzaju męskiego w czasie przeszłym. (Wymawiane jest wtedy jako [ o ] ) np. ciąłem, pojął, runął
W zakończeniach rzeczowników w celowniku liczby mnogiej piszemy- om
np. aktorkom, filmom, kinom
TO WAŻNE
W wyrazach pochodzących z języków obcych przed spółgłoskami p,b,t,d,c,g piszemy em, en, om, on
np. komplet, romb, gong, kondycja, konto
Pomijanie znaków interpunkcyjnych lub wstawianie ich w niewłaściwym miejscu
często zmienia treść przekazywanej wiadomości.
Połączenia różnych znaków dostępnych na klawiaturze komputera, które tworzą
w tekście internetowym prosty rysunek, nazywamy emotikonami np.
:) oznacza radość, :( smutek, :D śmiech, a :O zdziwienie.
informacje z podręcznika ,,Teraz polski''
autor Anna Klimowicz
wydawnictwo nowa era
autor Anna Klimowicz
wydawnictwo nowa era
Jesteś mistrzem ortografii? Sprawdź się w tym szybkim teście.
Zagraj w Ortotris Flash
Sterowanie za pomocą myszki. Wyniki prosimy podawać w komentarzach.
Zasady pisowni wyrazów z ó
Zestaw wyrazów z "ó" niewymiennym
chór, róża, różdżka, różowy, różny, skóra, sójka, stróż, szczegół, tchórz, wiewiórka, wiór, wkrótce, włóczęga, włócznia, włókno, wójt, wróbel, wróżka, wspólny, współcześnie, wtórować, żółty, żółw, źródło, córka, czółno, główny, góra, góral, górnik, jaskółka, Józef, kłódka, kłótnia, król, królik, krótki, który, mózg
ogólnie, ogół, ogórek, ołówek, płótno, póki, półka, póty, późno, próba, próchno, prócz, prószyć, próżny, przepiórka, rówieśnik, równanie, równik, równowaga, równy, rózga, róża, różdżka, różowy, różny, skóra, sójka, stróż ,szczegół, tchórz, wiewiórka, wiór, wkrótce, włóczęga, włócznia, włókno, wójt, wróbel, wróżka, wspólny, współcześnie, wtórować, żółty, żółw, źródło
Zasady pisowni wyrazów z u
piszemy w zakończeniach, np.
-un opiekun, zwiastun
-unek rachunek, rysunek
-unka piastunka, opiekunka
-uchna córuchna, matuchna
-utki miliutki, skromniutli
-uszka pieluszka, poduszka
-uszek staruszek, kożuszek
-uch leniuch, maluch
-ula babula, matula
-ulka brzydulka, babulka
-ulec budulec, hamulec
-us dzikus, wiarus
piszemy w zakończeniach czasowników:
-uję -ujesz -uje
rysuję rysujesz rysuje
buduję budujesz buduje
obserwuję obserwujesz obserwuje
Zasady pisowni wyrazów z rz
Rz piszemy, gdy
gdy w innych formach tego samego wyrazu lub w innych wyrazach wymienia się na r
Przykłady: dworzec-dworca, wzorzysty- wzór, ,morz- morski
po spółgłoskach b, p, d, t, g, k, ch, j, w
Przykłady: brzeg, przezorny, drzw, trzeba, grzeczny, krzak, chrzan, dojrzewać, wrzosy
Wyjątki: kształt, bukszpan, pszenica, pszczoła, wszyscy, gżegżółka,
w zakończeniach- arz, -erz
Przykłady: młynarz, dorożkarz, kucharz, kołnierz, nietoperz, harcerz
Wyrazy do zapamiętania
warzywo, jarzyna, rzepa, rzodkiewka, porzeczka, orzech, rzucać,tarzać się, uderzyć, wierzgać, korzystać, kojarzyć, rząd, urząd, porządek, zarząd, rządzić, talerz, burza, jarzębina, kurz, perz, kalendarz, murzyn, porządek, rzecz, korzeń, narzędzie, porzeczka, rzeka, rzadki, rzemiosło, rześki, rzetelny, rzeźba, rzęsa, Rzym, towarzysz, uderzyć,
Zasady pisowni wyrazów z ż
Ż piszemy, gdy
w innych formach danego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na g, dz, h, z, ź, s,
Przykłady
potężny-potęga obrażać-obraźliwy wyżej-wysoko
mosiężny-mosiądz grożę-groza drużyna-druh
w zakończeniach -aż w wyrazach pochodzących z innych języków, zwłaszcza francuskiego Przykłady: bandaż, tatuaż, kolaż, witraż
Zasady pisowni wyrazów z ch
Ch piszemy
- gdy w innych formach tego samego wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na sz
mucha-muszka, sucha-susza
- kiedy występuje na końcu wyrazu
dach, na ulicach
- jeśli występuje po literze s
schładzać, schodki
Zasady pisowni wyrazów z h
- h piszemy, gdy w innych formach tego samego słowa lub innych wyrazach wymienia się na g, z, ż
pisownię tych wyrazów trzeba zapamiętać.
Pisownia zakończeń bezokoliczników.
W zakończeniach bezokoliczników piszemy:
1) -źć, gdy w formie osobowej jest z.
np. gryźć - gryzę,
odwieźć - odwiozę,
wynaleźć- wynalazłem
2) -ść, gdy w formie osobowej jest d,t.
np. gnieść - gniotę,
pleść - plotę,
usiąść - usiądę
wziąć - wziąłem - wzięłam
W zakończeniach bezokoliczników na -ąć w formach osobowych
w czasie przeszłym piszemy -ą,-ę przed ł,l - chociaż słyszymy o,e.
np. wziąć ----- wziął, wzięli,
stanąć ----- stanął, stanęli,
Dyktanda online (inne niż powyżej)
Ortofrajda online
Ortografia do nas trafia na Youtube
O dysleksji, ćwiczenia online na superkid
Napisał dla was Gracjan Goebel
OdpowiedzUsuńGracjanie, spróbuj ustawić ten tekst w kolumny!
OdpowiedzUsuńBardzo fajny pomysł:)
OdpowiedzUsuńArek:)
LOL Ale dużo tego =<
OdpowiedzUsuńA przy okazji, najlepszy blog na świecie
Super!
OdpowiedzUsuńMonika :)
Brakuje jeszcze zasad pisowni z ó, u, rz oraz zestawu wyrazów z rz
OdpowiedzUsuńW 2 ostatnich pracach są błędy.
OdpowiedzUsuńNasz blog klasowy wymagał od nas dużo pracy i zaangażowania. Wkład jaki włożyliśmy w jego powstanie i wygląd to nie tylko zasługa uczniów ale głównie pani prowesor Chwastek. Uważam, że rola tego blogu jest ważna, pnieważ możemy wymieniać się poglądami ale równierz uczymy się wielu rzeczy związanych z językiem polskim i publikujemy swoje prace.
OdpowiedzUsuńmikołaj:)
Nasz blog klasowy wymagał od nas dużo pracy i zaangażowania. Wkład jaki włożyliśmy w jego powstanie i wygląd to nie tylko zasługa uczniów ale głównie pani profesor Chwastek. Uważam, że rola tego blogu jest ważna, ponieważ możemy wymieniać się poglądami ale również uczymy się wielu rzeczy związanych z językiem polskim i publikujemy swoje prace.
OdpowiedzUsuńMikołaj:)
Mam nadzieję, że teraz wszyscy będą umieli zasady z ą, ę oraz om i em. :-)
OdpowiedzUsuń